Inspektor z termometrem

Inspektor z termometrem
Czystość w sklepie, terminy ważności produktów oraz aktualne książeczki zdrowia pracowników – na to najczęściej zwracają uwagę inspektorzy sanepidu podczas kontroli placówek spożywczych. Ci, którzy nie przestrzegają przepisów, mogą się liczyć z mandatem nawet 5000 zł. A kontrolerzy są skrupulatni i sprawdzają wszystko, począwszy od ręczników papierowych w toalecie, po temperaturę w ladach chłodniczych i lodówkach.

Jest coraz lepiej

Jak wynika z danych sanepidu, z roku na rok poprawia się stan sanitarny sklepów spożywczych. Na ponad 92 000 skontrolowanych w 2006 sklepów jako niezgodne z wymaganiami oceniono 2699 obiektów, co stanowi 2,9 proc. ocenianych. Stan sanitarny sklepów spożywczych jest zróżnicowany. Nieliczną grupę stanowią hiper- i supermarkety, które są wyposażone w odpowiednie urządzenia i sprzęt, zapewniające prawidłowe warunki do przechowywania i sprzedaży żywności. Nadal najwięcej uchybień stwierdzano w małych sklepach. Do najczęstszych należą: przechowywanie artykułów nietrwałych w niewłaściwej temperaturze lub poza urządzeniami chłodniczymi, niezachowanie należytej czystości, zwłaszcza na zapleczu sklepu, brak zabezpieczenia pieczywa nieopakowanego przed zanieczyszczeniami, nieodpowiednia higiena osobista personelu, brak prawidłowej odzieży ochronnej, oferowanie do sprzedaży przeterminowanych artykułów spożywczych lub pozbawionych etykiet, brak prawidłowych zapisów kontroli wewnętrznej, w tym rejestrów temperatury przechowywania łatwo psującej się żywności.

Czystość najważniejsza

– Kontrolerzy najczęściej zwracają uwagę na terminy ważności produktów, czystość urządzeń sanitarnych, temperaturę w lodówce, a także na ważność książeczki zdrowia pracownika – mówi Dorota Adamik, właścicielka sklepu spożywczego w Krakowie.
Aby nie podpaść kontrolerom sanepidu, należy zadbać o wszystkie niezbędne pozwolenia i oczywiście stan sanitarny pomieszczeń. Podłogi muszą być łatwe do czyszczenia, a na tzw. zapleczu kuchennym oraz w magazynie przeznaczonym do
przechowywania żywności – również łatwe do dezynfekcji. Powinny być wykonane z
materiałów nieprzepuszczalnych, toksycznych i zmywalnych. Również powierzchnie ścian muszą być łatwe do czyszczenia, a w niektórych przypadkach także do dezynfekcji.

Jeśli sklep wyposażony jest w pomieszczenia, gdzie przetwarza się i obrabia żywność, ściany należy wyłożyć – co najmniej do wysokości dwóch metrów od podłogi – materiałem gładkim. Natomiast połączenia ścian i podłóg muszą być zaokrąglone. Drzwi prowadzące do pomieszczeń kuchennych należy wykonać z materiału łatwego do czyszczenia i dezynfekcji. Przy instalowaniu urządzeń ściekowych w kuchni należy pamiętać o tym, aby były one kryte, a pokrywy kanałów, wypustów podłogowych i studzienek nie wystawały ponad poziom podłogi lub nie tworzyły zagłębień. Jeśli zadbamy o powyższe wymogi, na pewno kontroler sanepidu nie będzie miał zastrzeżeń i unikniemy mandatu.

Wysokość mandatów:

50 zł – niewielkie uchybienia
500 zł – najczęściej przyznawany mandat np. za brak aktualnych książeczek pracowniczych oraz za nieprzestrzeganie zasad czystości w pomieszczeniach
5000 zł – przyznawany sporadycznie za niestosowanie się do wcześniejszych zaleceń pokontrolnych sanepidu