Wizja doktora Dorrance – historia marki Campbell’s

Wizja doktora Dorrance – historia marki Campbell’s
Jest rok 1869. Prezydentem USA zostaje Ulisses Grant i wkrótce potem otwiera transkontynentalną linię kolei żelaznej Atlantyk - Pacyfik. To wydarzenie na miarę czasów Ameryki przy którym niezauważony zostaje drobny incydent. W Camden (New Jersey) handlarz owocami Joseph Campbell i producent lodówek – Abraham Anderson podają sobie ręce zaklepując biznes, który zaledwie w ciągu paru lat stanie się najbardziej znanym na świecie, a wkrótce urośnie do rangi jednego z symboli Ameryki – Campbell Soup Company. Na razie Joseph Campbell Company produkuje puszkowane pomidory, warzywa, zupy, przyprawy i mięso. Każda puszka napełniana jest ręcznie. Pierwsze zupy Campbell sprzedaje z drewnianego konnego powozu. W 1876 na wystawie stulecia Ameryki Campbell dostaje medal za jakość. Jednak pomiędzy partnerami dochodzi do różnicy poglądów. Campbell jest za szybką ekspansją, a Anderson za wolnym i stopniowym wzrostem produkcji. Ostatecznie postanawiają się rozstać i Campbell odkupuje akcje Andersona. Powstaje Joseph Campbell & Company zarządzana przez Arthura Dorrance. W 1891 kompania zmienia nazwę na Joseph Campbell Preserve Company, a jej najlepszy produkt to Beefsteak Ketchup, sos daleki od tego co dzisiaj nazywamy keczupem. To mix ostrych przypraw takich jak: cynamon, czarny pieprz, musztarda, ocet zmieszane z orzechami, grzybami, anchois, krabami i soją. W rok później pojawia się zupa pomidorowa, promowana w Filadelfii, Nowym Jorku i St. Louis.

John Dorrance i jego wpływ na rozwój firmy Campbell’s

W 1897 roku firma Cambell's stanęła u progu niezwykłych zmian z powodu działań podjętych przez Johna Dorrance'a, wykształconego chemika z Europy. Zdecydował się on na współpracę z przedsiębiorstwem, nawet inwestując w laboratorium z własnych środków i przyjmując skromną pensję. Jego przełomowym wynalazkiem była skondensowana zupa pomidorowa, która zrewolucjonizowała rynek, znacząco obniżając koszty produkcji i sprzedaży. Sukces nowego produktu przyniósł firmie prestiżowe nagrody, a John zyskał uznanie, zostając wiceprezesem firmy. Historia marki Campbell’s tym samym zyskała nowy, znaczący rozdział.

Ekspansja Campbell’s i jej wpływ na świat

Po sukcesie zupy pomidorowej projekt Johna Dorrance'a umocnił się także dzięki systematycznemu wprowadzaniu nowych produktów. W 1914 roku Campbell przejął Franco-American Food Company, rozszerzając swe portfolio. Kiedy USA przystąpiło do wojny, Campbell wprowadził na rynek odpowiedni produkt – zupę jarzynowo-mięsną, którą armia z chęcią zabrała na front. W tym czasie firma stawała się coraz większa, globalizacja marki Campbell’s była w toku z nowymi zakładami produkcyjnymi, m.in. w Kanadzie i Anglii, oraz rosnącą gamą produktów, takich jak popularna kawa rozpuszczalna Nescafé.

Potęga reklamy marki Campbell's

Reklama od zawsze odgrywała kluczową rolę w osiąganiu sukcesu. W 1926 roku firma zasypała kolorowe magazyny kobiece reklamami z puszką Campbella, a jingle radiowe zdobywały serca Amerykanów. Wprowadzenie telewizji w latach 50. stało się dla firmy kolejnym krokiem do przyciągnięcia nowych klientów. Campbell's sukcesywnie rozszerzało swoją ofertę o różnorodne zupy i produkty dietetyczne, trafiając do jeszcze szerszego grona odbiorców.

  • Rysunek Grace Wiedersein – Campbell kids, bawiące się dzieci w reklamach z początku XX wieku.
  • 1916: Wydanie książki kucharskiej „Helps for the hostess” z przepisami na skondensowane zupy.
  • 1930: Debiut reklam radiowych z jinglem „Mniam, mniam, jakie dobre”.

Andy Warhol i sztuka pop-artu

Rok 1962 przyniósł gigantyczny rozgłos dzięki współpracy z Andym Warholem, który stworzył ikoniczny projekt opakowania puszki Campbell's. Warhol, będąc symbolem amerykańskiego pop-artu, oddał hołd marce, mówiąc, że od lat codziennie sięga po zupy Campbell's. Ten marketingowy ruch choć nietypowy, stał się na zawsze częścią kultury, podobnie jak współpraca z rodzimymi gwiazdami, które miały wpływ na promocję. Marka z czasem ewoluowała, angażując się także w stan sanitarny sklepów spożywczych dla zapewnienia najwyższej jakości swoim konsumentom.

Przemiany w drugim półwieczu XX wieku

Po śmierci Arthura Dorrance'a, James Mc Govan przejął stery Campbella i wprowadził nowe strategie. W latach 70. pojawiły się zupy gotowe do serwowania, a w Camden otwarto muzeum marki. W miarę upływu czasu marka rozwijała się, otwierając się na globalne rynki, między innymi w Japonii i Australii. Campbell stał się liderem wśród producentów zup, przejmując także czołowego producenta mrożonek oraz popularne marki ciast i krakersów. Dzięki tym krokom Campbell zyskał silną pozycję na rynku, a jego seryjne innowacje zdominowały sklepowe półki.

  • 1955: Przejęcie producenta mrożonek Swanson & Sons.
  • 1960: Nabycie producenta chleba Pepperidge Farm.
  • 1970: Otwarcie Campbell Museum w Camden.
  • 1999: Wprowadzenie produktów takich jak najpopularniejsze czekolady w Polsce.

Nowe terytoria i wyzwania XXI wieku

W XXI wieku Campbell kontynuuje globalną ekspansję, nie zapominając o lokalnych rynkach i tradycyjnych smakach. Marka z powodzeniem wprowadza nowe produkty, jak bezcukrowe czekolady czy nowoczesne zupy w plastikowych butelkach. Campbell stale adaptuje się do zmieniających się trendów i potrzeb konsumentów, jednocześnie wzmacniając swoją pozycję na całym świecie. Nic dziwnego, że roczne zyski firmy przekraczają imponujące 600 milionów dolarów.