Spaghetti czy risotto

Spaghetti czy risotto
Badanie rynku makaronów jest ogromnym wyzwaniem dla firmy badawczej. Rynek ten charakteryzuje się ogromną ilością producentów - rejestrowana jest sprzedaż dla kilkuset firm. Często są to małe, rodzinne firmy produkujące makarony na potrzeby lokalnego rynku dystrybuując swoje produkty tylko na obszarze kilku lub kilkunastu powiatów, czy jednego województwa.

Zróżnicowane formy makaronu w Polsce

Makaron to produkt o ogromnej różnorodności kształtów: od zapałek, przez zacierki, fale, kokardki, aż po koła, literki, muszelki, rurki, świderki i spirale. To jednak nie wszystko. Makaron może być zarówno długi, jak i krótki, bezjajeczny albo wielojajeczny, wytwarzany z mąki zwykłej bądź z pszenicy durum. Okazuje się, że jest to jedna z bardziej złożonych kategorii produktów spożywczych, które analizowane są na polskim rynku przez MEMRB. Zatem jego zasobność i różnorodność czynią go niezwykle interesującym dla konsumentów.

rynek makaronów w Polsce - sprzedaż i wartość

MEMRB ocenia, że wielkość rynku makaronów sprzedawanych w kanałach handlu detalicznego (takich jak hipermarkety, supermarkety, sklepy spożywcze i spożywczo-przemysłowe) w Polsce, w okresie 12 miesięcy do kwietnia 2006 roku, wyniosła około 90 tys. ton, co odpowiadało sprzedaży za 490,3 mln złotych. W porównaniu rok do roku rynek ten odnotował wzrost o 4% pod względem wartości i 5,2% pod względem ilości sprzedanych produktów. W tym samym czasie cena za kilogram makaronu sprzedawanego w detalu obniżyła się o 7 groszy, osiągając wartość 5,54 zł. Ten rozwój pokazuje zainteresowanie konsumentów różnorodnymi formami makaronu.

liderzy rynku makaronów w Polsce

Na czele rynku pod względem wartości sprzedaży znajduje się firma Maspex, z udziałem 23,4%. Następująca w rankingu Malma ma 17,1% udział, choć notuje spadek o 2 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim rokiem. Inni znaczący producenci to: Goliard (8%), Marki Prywatne (6,7%), WM Czaniec (4,7%) oraz Atlanta (2,7%). Z perspektywy ilości sprzedanych produktów Maspex także przewodzi, ale Marki Prywatne znajdują się na drugim miejscu, przed Malmą i Goliardem. Firma Sulma Sulechów plasuje się na piątym miejscu, wyprzedzając WM Czaniec i Atlantę. Oto kluczowi gracze na rynku:

  • Maspex - 23,4% udziału
  • Malma - 17,1% udziału
  • Goliard - 8% udziału
  • Marki Prywatne - 6,7% udziału
  • Atlanta - 2,7% udziału

popularne formy makaronów i ich wpływ na sprzedaż

Widoczne zainteresowanie konsumentów skupia się na pewnych formach makaronów. Najczęściej wybieranym typem są krótkie nitki, które stanowią 22% całego rynku. Kolejne w rankingu popularności są świderki z udziałem 14%, spaghetti 10%, a dalej kolanka, muszelki oraz wstążki. Ciekawym trendem jest fakt, że makarony z pszenicy durum, uważane za najodpowiedniejsze dla przemysłowej produkcji makaronu, odpowiadają za połowę wartości sprzedaży. Makarony jajeczne mają nieco mniejszy udział i stanowią niewiele ponad 15%. Najbardziej popularne opakowania mają wagę 500g lub 400g, co daje im znaczący udział 4/5 całkowitej sprzedaży w tej kategorii.

trendy na rynku makaronowym i perspektywy rozwoju

Rynek makaronowy w Polsce jest na ścieżce stałego wzrostu i wiele wskazuje, że ta dynamika utrzyma się w najbliższych latach. Prognozy wskazują na możliwość konsolidacji producentów makaronów oraz dalsze zwiększanie udziału w rynku przez marki zagraniczne. Przyszła konsolidacja firm takich jak Malma i Maspex może stworzyć niekwestionowanego lidera na krajowym rynku, gromadzącego około 40% udziału. Takie zmiany i tendencje wskazują na rosnące zainteresowanie polskimi i zagranicznymi produktami, co z kolei stymuluje rozwój i innowacje w branży makaronowej.