Spaghetti czy risotto
- 11.01.2025
- /
- Kategoria: Magazyn
Zróżnicowane formy makaronu w Polsce
Makaron to produkt o ogromnej różnorodności kształtów: od zapałek, przez zacierki, fale, kokardki, aż po koła, literki, muszelki, rurki, świderki i spirale. To jednak nie wszystko. Makaron może być zarówno długi, jak i krótki, bezjajeczny albo wielojajeczny, wytwarzany z mąki zwykłej bądź z pszenicy durum. Okazuje się, że jest to jedna z bardziej złożonych kategorii produktów spożywczych, które analizowane są na polskim rynku przez MEMRB. Zatem jego zasobność i różnorodność czynią go niezwykle interesującym dla konsumentów.
rynek makaronów w Polsce - sprzedaż i wartość
MEMRB ocenia, że wielkość rynku makaronów sprzedawanych w kanałach handlu detalicznego (takich jak hipermarkety, supermarkety, sklepy spożywcze i spożywczo-przemysłowe) w Polsce, w okresie 12 miesięcy do kwietnia 2006 roku, wyniosła około 90 tys. ton, co odpowiadało sprzedaży za 490,3 mln złotych. W porównaniu rok do roku rynek ten odnotował wzrost o 4% pod względem wartości i 5,2% pod względem ilości sprzedanych produktów. W tym samym czasie cena za kilogram makaronu sprzedawanego w detalu obniżyła się o 7 groszy, osiągając wartość 5,54 zł. Ten rozwój pokazuje zainteresowanie konsumentów różnorodnymi formami makaronu.
liderzy rynku makaronów w Polsce
Na czele rynku pod względem wartości sprzedaży znajduje się firma Maspex, z udziałem 23,4%. Następująca w rankingu Malma ma 17,1% udział, choć notuje spadek o 2 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim rokiem. Inni znaczący producenci to: Goliard (8%), Marki Prywatne (6,7%), WM Czaniec (4,7%) oraz Atlanta (2,7%). Z perspektywy ilości sprzedanych produktów Maspex także przewodzi, ale Marki Prywatne znajdują się na drugim miejscu, przed Malmą i Goliardem. Firma Sulma Sulechów plasuje się na piątym miejscu, wyprzedzając WM Czaniec i Atlantę. Oto kluczowi gracze na rynku:
- Maspex - 23,4% udziału
- Malma - 17,1% udziału
- Goliard - 8% udziału
- Marki Prywatne - 6,7% udziału
- Atlanta - 2,7% udziału
popularne formy makaronów i ich wpływ na sprzedaż
Widoczne zainteresowanie konsumentów skupia się na pewnych formach makaronów. Najczęściej wybieranym typem są krótkie nitki, które stanowią 22% całego rynku. Kolejne w rankingu popularności są świderki z udziałem 14%, spaghetti 10%, a dalej kolanka, muszelki oraz wstążki. Ciekawym trendem jest fakt, że makarony z pszenicy durum, uważane za najodpowiedniejsze dla przemysłowej produkcji makaronu, odpowiadają za połowę wartości sprzedaży. Makarony jajeczne mają nieco mniejszy udział i stanowią niewiele ponad 15%. Najbardziej popularne opakowania mają wagę 500g lub 400g, co daje im znaczący udział 4/5 całkowitej sprzedaży w tej kategorii.
trendy na rynku makaronowym i perspektywy rozwoju
Rynek makaronowy w Polsce jest na ścieżce stałego wzrostu i wiele wskazuje, że ta dynamika utrzyma się w najbliższych latach. Prognozy wskazują na możliwość konsolidacji producentów makaronów oraz dalsze zwiększanie udziału w rynku przez marki zagraniczne. Przyszła konsolidacja firm takich jak Malma i Maspex może stworzyć niekwestionowanego lidera na krajowym rynku, gromadzącego około 40% udziału. Takie zmiany i tendencje wskazują na rosnące zainteresowanie polskimi i zagranicznymi produktami, co z kolei stymuluje rozwój i innowacje w branży makaronowej.