Blask czarnego pudełka – historia marki Kiwi

Blask czarnego pudełka – historia marki Kiwi
Pod koniec 19. stulecia ludzkość ma kłopoty z brudnymi butami. Są one wykonane z kiepskich materiałów, przyciągają kurz, nasiąkają wodą. Do ich ochrony używa się czernideł złożonych z mydła, kleju, oleju, tłuszczu, melasy i wosku. Inną metodą na utrzymanie butów w dobrej kondycji jest czyszczenie ich kurzym białkiem i nacieranie pszczelim woskiem. To dość prymitywne metody.

Wczesne lata i emigracja rodziny Ramsay

W czerwcu 1868 roku w mieście Glasgow w Szkocji urodził się William Ramsay, syn Johna i Margaret Ramsay. John, człowiek o wielu talentach, zarabiał na życie jako sprzedawca książek, organizator wycieczek oraz rytownik. Dziesięć lat później, w 1878 roku, rodzina Ramsay postanowiła osiedlić się w Australii, dokładnie w Melbourne. Była to decyzja, która wpłynęła na ich przyszłe losy. W Australii John Ramsay rozpoczął nową działalność jako broker na rynku nieruchomości, co pozwoliło rodzinie na stabilną egzystencję. William dołączył do ojca w tym przedsięwzięciu, a ich wspólne wysiłki zaowocowały firmą John Ramsay & Son. W tym czasie rodzina Ramsay powiększyła się o kolejne dzieci.

Przemysł chemiczny w Australii a początki Kiwi Boot Polish

W XX wieku William Ramsay rozpoczął nowe wyzwanie związane z przemysłem chemicznym w Australii. Po wizycie w Nowej Zelandii i poślubieniu Anne Elizabeth Meek, William powrócił do Australii, gdzie razem z Hamiltonem McKellanem uruchomił małą fabrykę chemiczną w Carlton. Fabryka ta produkowała środki odkażające, politury i kremy. Eksperymentowali również nad stworzeniem pastę do butów. W 1904 roku przenieśli biznes do Melbourne, a nowa pasta do butów o nazwie Mirror szybko zdobyła uznanie. W 1906 roku Ramsay i McKellan opracowali nową formułę, która stała się fundamentem dla przyszłego sukcesu Kiwi Boot Polish.

Awans nowozelandzkiej kury i rozwój marki Kiwi

Kiedy nadszedł czas, aby nazwać nową pastę do butów, Anne Ramsay zasugerowała nazwę "Kiwi", na cześć nowozelandzkiego ptaka, symbolu kraju jej pochodzenia. Tak narodziła się marka Kiwi Boot Polish. W październiku 1906 roku pasta pojawiła się na rynku i szybko zaczęła odnosić sukcesy. Kiwi stała się popularna dzięki swoim unikalnym zaletom – była idealna do polerowania i konserwacji obuwia, co zauważyli szczególnie sprzedawcy butów. Jednym z kluczowych momentów było wprowadzenie na rynek pasty Dark Tan, umieszczonej w charakterystycznym czarnym pudełku, która odświeżała i nabłyszczała skórę.

Wojna Światowa i kiwi - strategiczna rola marki

Europa została pogrążona w konflikcie, kiedy rozpoczęła się I wojna światowa. Australijscy żołnierze, lądujący na kontynencie, mieli w swoim ekwipunku pasta do butów Kiwi, co stanowiło doskonałą reklamę dla marki. Szczególnie konnica australijska przyciągała uwagę swoim lśniącym obuwiem. John Ramsay wraz z bratem Jamesem zdołali zachęcić armię brytyjską, a następnie amerykańską, do zakupu tego produktu. Żołnierze z różnych krajów stali się żywą reklamą pasty Kiwi, a po wojnie Kiwi Polish Company osiągnęła sprzedaż na poziomie 30 milionów pudełek pasty.

Utrudnienia i wzrost popularności marki

Mimo przeszkód, takich jak chińskie podróbki sprzedawane w USA, cena oryginalnego produktu była na tyle konkurencyjna, że w 1924 roku pasta Kiwi była dostępna w 50 krajach. Rozwój maszynek do golenia oraz inne innowacje konsumenckie równocześnie umacniały pozycję pasty na rynku globalnym. W filmach i na scenach jazzowych lat 30. idealnie lśniące buty stanowiły symbol statusu i elegancji. Kolejne dekady przyniosły dalszy wzrost popularności, a Kiwi utożsamiane było z niezawodną jakością.

Przemiany i współczesny sukces Kiwi

Po II wojnie światowej, marka Kiwi kontynuowała swoją ekspansję. Amerykańscy żołnierze w Japonii byli szczególnie silnymi promotorami pasty, co doprowadziło do otwarcia fabryki w Filadelfii produkującej różne kolory past. W 1981 roku firma Kiwi Polish Co. weszła w skład Nicholas International Ltd, co otworzyło nowy rozdział w jej historii. Nieco później w 1984 roku przeszła pod skrzydła międzynarodowego giganta Sara Lee Corporation. Dziś pudełka z charakterystycznym ptakiem kiwi są produkowane w dziewięciu krajach, a marka zdobyła pozycję światowego lidera, obecnie oferuje swoje produkty w niemal 200 krajach świata. Czekolady na święta czy inne wyroby premium znajdują się w zasięgu jej rynkowych interesów.