Triumf indywidualności, kreatywności i fantazji

Triumf indywidualności, kreatywności i fantazji
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych twórców XX wieku, który zmienił spojrzenie na twórczość architektoniczną, był Friedensreich Hundertwasser ( Friedrich Stowasser ). Urodził się 15 grudnia 1928 roku w Wiedniu. Zmarł 19 lutego 2000 roku. Według Hundertwassera każdy człowiek ma pięć skór, które odkrywa w kolejnych etapach życia: skórę naturalną, ubranie, dom, środowisko społeczne i planetę.

Hundertwasser nie lubił linii prostych. Kochał faliste, obłe kształty, nierówności ścian, podłóg, brak powtarzalności tych samych elementów w projektach. W 1953 roku w swoich pracach po raz pierwszy użył spirali, która pozostała charakterystycznym elementem jego późniejszej twórczości. Był artystą o niebywałej odwadze głoszenia swoich prawd. Organizował manifestacje, happeningi używając niekonwencjonalnych środków wyrazu. Podczas jednego – by dotrzeć do jak najszerszego odbiorcy – nie zawahał się wystąpić z partnerką nago. Jego sposób ubierania bardzo odbiegał od przeciętności. Był „królem pięciu skór”, więc korzystał z naturalnych materiałów, wełen, surowego jedwabiu – we wszystkich możliwych barwach. Cenił ekologiczne życie, miał w sobie wielką pokorę dla przyrody. Codzienne poruszanie się rowerem, było jednym z elementów manifestacji życia bliżej natury. Nie zrażały go ostre krytyki, niezrozumienie.

Do końca życia pozostał wierny swoim ideom. Ludziom kreatywnym, do których adresował swoje manifestacje, wpajał prawo kształtowania własnych gustów, bez ograniczeń, przyzwyczajeń, trendów. Hundertwasser uważał, że nie tylko ulice, ale i domy, dachy powinny być zakrzewione, zadrzewione, gdyż tego wymaga życie w zgodzie z naturą. We wszystkich jego pracach, projektach budynków, w przestrzeniach architektonicznych widać bujną roślinność, wyrastające z okien drzewa, krzewy. Jego projekty przypominają zabawę dziecka z kolorami, materiałami budowlanymi, kamieniem, ceramiką, lusterkami, szkłem. Wykonał mnóstwo projektów, które znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości. Na prośbę Rady Miejskiej Wiednia, powstały domy komunalne. Dzień otwarcia budynków, stworzonych przez Hundertwassera, zaplanowano na 8 września 1985 rok. Na rogu Lowengasse powstał Hundertwasser Haus. To miejski blok mieszkalny. Jest manifestacją, dowodem na przeciwstawianie się współczesnej i bezdusznej architekturze. To symbol postmodernistycznego Wiednia. W efekcie – wielobarwny, nieregularny budynek z cebulastymi, złoconymi kopułami, bajecznie kolorowymi, ceramicznymi – jakby przewracającymi się – filarami.

I tutaj znalazły miejsce charakterystyczne elementy architektury Hundertwassera, jak: nieregularnie umiejscowione okna, barokowe kolumny, kolorowe mozaiki, kopuły, nierówne ceramiczne linie, posadzki i podłogi z falującymi pagórkami, ogródki na dachach domów, tarasach – z wieloma drzewami i krzewami. Bujna roślinność manifestuje hierarchie ważności natury w życiu człowieka…Budynek uważany jest raczej za scenerię bajki o Jasiu i Małgosi, niż za blok z komunalnymi mieszkaniami. Każde mieszkanie ma inny kolor, jest odrębną, niezależną częścią całości budynku. W Hundertwasser Haus, oprócz 50 mieszkań, znajdują się: sale zabaw dla dzieci, sklepy, pralnia, gabinet lekarski, restauracja, kawiarnia, a także tarasy leśne i ogród zimowy. Codziennie tysiące turystów zwiedzających Wiedeń, podziwia to miejsce. Obok powstały galerie, sklepiki z pamiątkami, kawiarenki – wszystko w stylu Hundertwassera. Atmosfera, jaka towarzyszy zwiedzającym, przenosi do świata bajki, fantazji, lekkości życia, dodaje energii płynącej z nierówności podłoża oraz z wesołych barw. Na długo poprawia nastrój…

Po 1985 roku, przez 15 lat, Hundertwasser wykonał ponad pięćdziesiąt projektów. Połowę z nich zrealizowano. W Wiedniu, przy stacji metra Spittelau – ( U6 i U3 ) – w latach 1988-1992, zrealizowano projekt spalarni śmieci oraz miejskiej ciepłowni. Interesującym jest fakt, iż poziom dwutlenku węgla uwalnianego przez elektrownię wynosi zaledwie 0,1g na rok! Zainteresowanie ekologicznymi i energooszczędnymi technologiami przyczyniło się do tego, by projekty Hundertwassera powstawały w oparciu o firmy posiadające odpowiednie materiały budowlane, jak SILKA i YTONG firmy Xella.

Promowany: 


Komentarze