Przygotowanie dobrej oferty na sprzedaż swojego biznesu

Powodzenie w sprzedaży firmy uzależnione jest od kilku czynników. Jednym z nich jest przygotowanie odpowiedniej oferty – takiej, która skutecznie przyciągnie uwagę i zachęci do zakupu. O ile dobrze przygotowana oferta sprzedaży firmy to niemal gwarancja sukcesu, o tyle błędy popełnione przy jej sporządzaniu, mogą przełożyć się na to, że wystawiona na sprzedaż firma długo będzie musiała czekać na nowego nabywcę. Jak prawidłowo przygotować się do sporządzenia oferty, z jakich elementów powinna się ona składać oraz – co najważniejsze – jakich błędów unikać?

Czym jest oferta sprzedaży?

Kodeks Cywilny nie definiuje pojęcia oferty handlowej, natomiast wskazuje w art. 66. § 1, że: „Oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy”. W świetle prawa ofertą nazwiemy jedynie szczególny sposób zawarcia umowy między osobą oferującą a kupującą. Obowiązkiem oferenta jest szczegółowe i pełne przedstawienie proponowanych warunków sprzedaży oferty. Z kolei druga strona może albo przyjąć w całości proponowany układ, albo w całości go odrzucić. Ważne, aby również pamiętać, że oferta w rozumieniu prawa polskiego może zostać przedstawiona zarówno pojedynczemu zainteresowanemu, jak i przedsiębiorstwu, czy nawet grupie zainteresowanych. Zatem w tym rozumieniu potocznie nazywane „ofertami” ogłoszenia, które pozostawiają przestrzeń do negocjacji lub zmiany warunków sprzedaży, ofertą nie są.

Co powinna zawierać oferta sprzedaży – elementy

To, czy oferta zainteresuje sobą odbiorców i przełoży się na szybką i satysfakcjonującą finalizację sprzedaży, zależy od kilku czynników. Przede wszystkim każda oferta sprzedaży firmy powinna zawierać konkretne, szczegółowo określone warunki umowy, definiujące obiekt sprzedaży. Warto pamiętać o elementach takich jak:

  • szczegółowy opis działalności firmy – w tym punkcie warto dokładnie określić, czym zajmuje się przedsiębiorstwo, liczbę zatrudnionych osób, pozycję w branży oraz możliwości rozwoju,
  • branżę/typ (np. portal online, sklep e-commerce, firma usługowa, firma gastronomiczna itp.),
  • lokalizację, np. wraz z dookreśleniem, czy jest ona dogodna (posiada w pobliżu miejsca parkingowe, dobry dojazd itp.),
  • zdjęcie prezentujące firmę, które z jednej strony będzie miało charakter informacyjny, a z drugiej podniesie wizualną i estetyczną atrakcyjność oferty,
  • proponowaną cenę sprzedaży oraz dodatkowe opłaty, jeśli występują.

Jeśli oferta obejmuje również nieruchomości, np. lokal użytkowy, biuro itp., należy określić również:

  • powierzchnię lokalu oraz przynależącej do niego działki,
  • typ i charakter obiektu (np. hale magazynowe, lokale usługowe, obiekty turystyczne itp.).

W trakcie tworzenia oferty, warto zwrócić uwagę również na tytuł ogłoszenia. Powinien on dokładnie określać obiekt sprzedaży i zawierać najważniejsze z punktu widzenia kupującego informacje. Przykładem dobrze sporządzonego tytułu są np.: „Sklep z artykułami dziecięcymi w Gdańsku”, „Salon kosmetyczny Warszawa”, „Portal online o charakterze informacyjnym” itp.

Jakich błędów nie popełniać i jak podnieść wartość oferty?

Przygotowanie oferty to duże wyzwanie, dlatego warto zaznajomić się z najczęstszymi błędami popełnianymi w jego trakcie.
Popularnym błędem jest przede wszystkim brak zdjęć lub ich nieprawidłowe wykonanie. Grafikę, którą umieszczamy w ogłoszeniu, warto potraktować jako wizytówkę sprzedawanej przez nas firmy. Ważne jest zatem, aby zweryfikować, czy dodawane zdjęcie jest odpowiednio wykadrowane, przedstawia stan rzeczywisty, nie zakłamując żadnych istotnych informacji oraz czy zachęca do zakupu.

Z pewnością niekorzystnie na ofertę wpływają również wszelkiego rodzaju niedociągnięcia, jak np. brak istotnych danych, nieprzemyślana, niejasna struktura tekstu czy niechlujny opis – np. zawierający błędy językowe.
Natomiast aby podkreślić wartość oferty sprzedaży firmy warto przy jej sporządzaniu wykorzystać do tego tzw. język korzyści. Jest on skutecznym narzędziem sprzedażowym i reklamowym, polegającym na podkreśleniu zalet oferty i przekonaniu do zakupu tego konkretnego biznesu. Używając go, bardzo ważne jest, aby pamiętać o potrzebach potencjalnych nabywców. Podczas gdy klasyczne oferty skupiają się na cechach fizycznych sprzedawanych towarów bądź usług, oferty napisane językiem korzyści ukazują benefity, jakie otrzyma nabywca wraz z zakupem (np. poczucie bezpieczeństwa, prestiż, gwarancję szybkiej transakcji, przewidywany zysk z inwestycji, wygodę – np. ograniczenie formalności do minimum itp.). Wykorzystując język korzyści podkreślamy wartość sprzedawanej firmy i możemy wyróżnić nasze ogłoszenie spośród innych, warto więc sięgać po to narzędzie.

Promowany: