Top 10 - Aromatyczna energia w filiżance

Top 10 - Aromatyczna energia w filiżance
Poranek bez dobrej, aromatycznej kawy? Niewielu jest w stanie to sobie wyobrazić. I słusznie, bo filiżanka kawy pobudza zmysły, podnosi aktywność i wydajność w pracy oraz daje chęć do życia. Dlatego od lat ludzie delektują się jej smakiem i aromatem.

Wybór kaw na rynku jest spory. Jak więc konsument ma wybrać najlepszą? Poniższy ranking kaw mielonych Top 10 pokazuje, na które z kawowych marek Polacy wydają najwięcej pieniędzy.
Miłośnicy kawy godzinami mogą rozprawiać na temat tego, która z nich i jak parzona jest najlepsza. Czy po turecku, w tygielku, w ekspresy do kawy saeco, z mlekiem czy bez. Kochamy ten napój o każdej porze dnia i roku. Latem może być mrożona, z lodami, w jesienne i zimowe poranki z cynamonem, kardamonem albo odrobiną chili skutecznie rozgrzeje każdego. Którą wybrać? Rynek oferuje słabe i delikatne, mocne i aromatyczne, mocniej przypalane, gorzkawe albo kwaskowe. Każda z królujących na polskim rynku marek: Jacobs, Tchibo i Prima ma takie w swojej ofercie.

Na kawę mieloną Polacy w okresie od maja 2006 do kwietnia 2007 r. wydali 1 mld 152 mln zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczyli na kawy Jacobs i Tchibo. Te dwie marki od lat są konkurencją tylko dla samych siebie, jeśli chodzi o udziały wartościowe w rynku. Jacobs ma 21 proc. udziałów wartościowych, a Tchibo tylko o 0,3 proc. mniej – 20,7 proc. Za nimi, z wynikiem 12,5 proc., uplasowały się kawy marki Prima.
Dwie pierwsze marki mają największy wybór różnych kaw mielonych. Tchibo oferuje zarówno kawy mocne i aromatyczne, jak Exclusive, jak i lekkie i delikatne typu Mild, ale także Moccę, kawę z ziaren kawowca z Gwatemali czy Peru. Producent zapewnia, że: wszystkie ziarna kawy Tchibo pochodzą z najlepszych rejonów Ameryki Południowej.

Na początku, w IX w. pobudzające właściwości kawy znane były tylko zielarzom i mistykom. W XI w. kawę zaczęli pić Arabowie. Sięgali po nią muzułmańscy duchowni, żeby nie zasnąć podczas nocnych modlitw. W XVI w. czarny napój trafił do Europy. Najpierw rozpowszechniali go uliczni handlarze, parząc tak, jak dziś parzymy „kawę po turecku”. Drobno mieloną wsypywali do zimnej wody i trzykrotnie doprowadzali do wrzenia. Sprzedawano ją w filiżankach po opadnięciu fusów na dno. Urządzenie ciśnieniowe, z którego otrzymywano napój bez fusów, wymyślono dopiero w XIX w. w Anglii.

Spory wybór kaw m.in. mocnych, z goryczą, kwaskowatych oferuje marka Jacobs, jedna z najbardziej znanych na polskim rynku marek Kraft Foods. Popularnością cieszy się zwłaszcza kawa ziarnista Arabica. Jak podaje producent: tworzą ją najwyższej jakości ziarna kawy pochodzące z najlepszych plantacji na świecie, odpowiednio dobrane przez ekspertów. Staranny proces palenia ziaren nadaje kawie Jacobs Krönung królewski aromat. Choć i tutaj znajdziemy łagodniejsze, jak Aroma czy Milea.

Trzecie miejsce, jeśli chodzi o udział wartościowy w rynku, zajmują kawy marki Prima. Najbardziej znana jest Prima Finezja Niebieska, mocno aromatyczna i delikatnie prażona. Dominuje w niej zdecydowany smak robusty z domieszką delikatnej arabiki. Prima zaoferowała też klientom kawę z guaraną, która w połączeniu z kofeiną ma jeszcze skuteczniej dodawać energii, poprawiać koncentrację i wyostrzać zmysły. To kawa kwaskowa, aromatyczna, średnio prażona.
Jeśli ktoś lubi smak kawy wieczorem, a nie planuje bezsennej nocy, można mu też polecić kawy bezkofeinowe, np. Jacobs Night & Day lub Bezkofeinową marki Prima.



Komentarze